Lohtajalla
la 26.07.2003

Niin se on sitten lauantai...tänää olisi oikeasti viikon virallinen "herkuttelupäivä",mutta koska olemme tiistaina lähdössä Utajärvelle ja olemme siellä sitten sunnuntaihin asti ja koska "anoppi"tulee mukaan niin siellä voi pikkurepsahduksia tulla koska "anoppi" ei tiiä tästä projektistamme mitään.Ja ei yhtään tiedä mitä kaikkea lihottavaa se pistää syömään ja kaikesta ei kehtaa kieltäytyä ja pitää pikkuisen mieliksi ottaa et ei tajua tätä ,eidän projektia.

Tänään sitten se lehmä vihdoista viimein poiki.Johan tässä pari viikkoa sitä ollaankin kytätty.Nyt kun olimme talvisia vasikoista ulos opettamassa niin se sitten sinä aikana sen teki.Mä jo viimeyönä kävin katsomassa niin näytti et se saattas pian poikiakin ja sitten mä ravasin koko yön solkenaan katsomassa.No se yö tuli sit nukuttua huonosti.Tosin en mä olis oikein muutenkaan saanut nukuttua.Kultani sai ja ilmeisesti huomasi että nukahdin tosi myöhään ja ei raaskinut navettaankaan herättää...Vasta sitten herätti kun tuli navetasta.

Kävimme kaupassa ja kyllä oli tiukkaa kun Tapanin kokoajan teki kaikkea hyvää mieli...ja lopulta kyllästyin sanomaa että ei oteta sitä vaan tätä.Ja sanoin että ota itsellesi mitä otat.Mutta minä en ota kuin nämä.Ja eipä se sitten tainnut juurikaan mitään ottaa...Taisi tulla paha mieli.
No pari siideriä otettiin kun on saunapäiväkin.

Lohtajalla
su 27.07.2003

Niin sunnuntai se jo taas on.Viikko on vierähtänyt ja laihisikin pysynyt ja pysyi kurissa siitäkin huolimassa että jätimme eilisen “herkuttelu” päivän väliin tuon Utajärven reissun takia josta ei kyllä taida tulla kuin “loma” reissu kun “anoppi” tulee mukaan.No ainakin yksi riesa vähemmän kun ei “appiukkoa” tarvitse kestää....

Oikein mitään ei ole tänään aikaiseksi saanut.Sain kamalan inspiksen ruveta siivoamaan tuon toisenkin huoneen kaappeja.Mutta se on niin äly vaikeata siivota kun suurin osa on “anopin” romuja....mutta saan ne järjestykseen laittaa jotta saisin omatkin tavarat joskus laatikoista ja pusseista ja kasseista pois.Olen täällä 7 kuukautta asunut ja silti ei ole läheskään kaikki purettu kun ei niille mitään missään ole....Tosin puolet niistä mun tavaroista kyllä joutaa kirpparille....mistä voi tullakin noin paljon pelkkää romua...kai mä niitä mukamas joskus olen jossakin tarvinnut.Ihmettelen nyt vain että missä.Ja kamala mikä kasa kaikkia vaatteita joihin mä muka olen joskus mahtunut.Ei voi kuin ihmetellä kuinka paljon mä olen lihonut...Apua oikein hirvittää....mutta nekin siis vain kirppikselle.En jää odottamaan että saan laihdutettua siihen kuntoon...ompa sitten ainakin syy käydä ostelemassa uusia..

Siellä olisi aika isoa työnsarkaa kun vain jaksaisi.Taitaa jäädä tekemistä huomisellekin ja kenties vielä reissun jälkeenkin...kun on niin kuumakin että kokoajan saa olla juomassa....

Tapani lähti äsken navettaan ja pyysi muakin mutta ei jaksa.Onneksi ei ole pakko mennä kun sen veli tulee kans.Ja voi olla et Tapani haluaa ajelulle vielä iltasella.Se on kova poika ajeleen...mikäs siinä...kunhan ei vain grillille yritä mennä...no en usko....alkaa sekin jo pikkuhiljaa laihiksen jujut oppimaan...ainakin luulisin niin.

“Appiukkokin” oli tuossa pitkän aikaa häviksissä....meni jatkamaan uniaan aittaan.Kun se alkaa menee päivä päivältä huonompaan kuntoon.(valittaa se kuitenkin jaksaa)Vai johtuuko kenties tästä kuumuudesta.Toisaalta siisn vaikka ei saisi noin ajatella saatika toivoa mutta mä ajattelen että kumpa menisi pois...Mutta minkäs sitä ajatuksilleen voi.

Tuossa päivällä hiukan ukkostikin.Onneksi ei kovin pahasti.Nytkin on tosi synkkää mutta ei kait se enään tule tänne...kun sitten mä joutuisin sulkemaan tän tietsikan...no juu...

Lohtajalla
ma 28.07.2003

Niin uusi viikko ja uudet kujeet niin kuin on tapana sanoa.Me lähdemme sinne Utajärvelle tänään illalla navetan jälkeen.Saas nähdä siis mitä siitäkin tulee.Laihis on pysynyt...ennätys pitkä sellainen on jo ja vain pitenee koska motivaationa hedelmällisyysen paraneminen.Mun kyllä pitäisi hieman vielä siivota ja pakannut en ole yhtään.Mutta minä vain istun täällä koneelle kirjoittelemassa.

Saas nähdä kun pääsenko kirjoittelemaan vielä viikonkaan päästä muualta kuin kirjaston koneelta kun tämä kone sekoilee jo ihan omiaan ja ei saada tulostintakaan toimiman ja näin ollen en saa kirjoitettuja kirjoietä ulos koneelta.Ja kun on kone Olusta hankittu ja sinne menemme niin viemme tämän sinne samalla.Joten mietin että saammeko koneen mukaamme kun sieltä pois lähdemme.Jos emme tulee elämästäni vaikeaa kun en pääse kuin kirjastolla koneelle...Noh...ei auta toivoa kuin parasta.

En oikein saanut taas viime yönä unta.Ja kello oli vielä kolme kun sitä katsoin.Sen jälkeen en muista kelloa katsoneeni.Ja nyt Tapani jopa raaski herättää minut aamulla seitsemän aikaan navettaankin...Ja olin aikasta väsynyt.Niin että ämpäritkään talikosta puhumattakaan pysynyt kädessä kunnolla...Ei tainnut kulta tietää että olin niin kauan hereillä.Kun silloin kun se tietää et en ole oikein saanut nukutuksi niin se ei raaski herättää...

Nyt ne tuli “anopin “ kanssa kaupasta.Mä en mennyt lainkaan mukaan sillä kaikki mitä ostivat olisin minä kuitenkin kieltänyt....Ja nyt se näköjään meneekin taas.Ja mun pitäisi mennä ainakin laukku laittamaan kuntoon ja sitten saan taas tulla takaisin koneelle,.Ja sitten hetken koneella oltuani siivota huone.Siis sellainen pikasiivous vain.Ja sit jos jää aikaa niin tulen koneelle!

“Appiukkokin” on aamiaisella ja valitti että kun hänelle ei lainkaan tuotu mitään.Noh mitä oli silloin nukkumassa ja ei ole sanonut mitä pitäisi tuoda.Nyt se noituu tuolla taas...ei jaksa kuunnella.Taidan laittaa radion päälle niin ei tarvii kuunnella.

MA 28.07.2003 auromatkalla Utajärvelle

Lähtemin oli taas aikamoista showta.Tapanin veljen vuoro aina iltaisin lypsää ja Tapanin ruokkia.Noh,eikös tämä Tapanin veli Ahti sitten luullut,että Tapani yksin navetan laittaa vaikka näin kesäisin aamut tekeekin kun Ahti on niin pirun aamu uninen.Mutta ei kun kuuli että olemmekin lähdössä illalla niin tekeekin sitten tämmöisen tepposen.Ja Tapani soitti sille ja eikös tämä valittanut että he ei koskaan pääse mihinkään.Me ollaan vaikka kuinka monta kertaa sanottu että menkää nyt ihmeessä.Sanotte vain koska niin me tehdään sen aikaa sitten jos ei lomittajaa saa.No mutta Kyllä Ahin vaimo menisi mielellään mutta kun ei se Ahti kuitenkaan niin lähde.Joten oma on vikansa.Ja nyt ei mitään valittamista pitäisi olla kun Tapanilla on viikoksi lomittajakin.

No eikös ukko sitten alkanut Ahtia puolustamaan taas ja sanoi että Ahilla on rankkaa kun niillä on kaksi pientä lastakin.No kaksi lasta ja pientä on2 vuotias ja puolenvuoden.Mutta Ahin vaimo on kyllä kotona.Joten piru vieköön jos ei omia osuuksiaan hommista voi hoitaa.Kun kuitenkin oman osuutensa rahoista käyttää.

Kaikesta kiukuttelusta huolimatta Ahti siis tuli ja me pääsimme lähtemään.

Piti meidän renkaatkin sitä ennen käydä laittaa uudet kun entiset oli pääsyt todella pahaa kuntoon.Ja nekin sitten maksoi taas mukavasti ja minun nekin pitää maksaa.Sillä jos Ahti näkee et Tapani maksoi niin se alkaisi siitä valittamaan.Että ajakaa vähemmän niin ei renkaat kulu.No minkäs sille teet kun on Forssassakin joskus käytävä ja sinne on yhteen suuntaan 500km.Ja asiat hoidetaan aina meidän autolla Kokkolassa käynnit yms.Ja myös me Tapanin kanssa kuskaamme Tapanin vanhempia ja tuota sairasta velipuolta.Hitto sanon minä.Hermot tässä menee!Mutta ei auta kuin kestää.Elämä ei ole aina helppoa.

Minusta tuntuu että kun olen onnellinen niin sitä onnea ei saa kestää kuin päivän kun jo tulee murheita yms....Mutta minkäs sille tekee.Tämä vain on minun elämääni ja tämmöiseksi määrätty.Ainakin osaan pienistäkin asioista iloita.Ompas taas selitystä.

Sain juuri viestin että ystäväni teki plussatestin.Olen niin onnellinen hänen puolestaan.Mutta silti minua pikkuisen nipisti sydämestä ja tuli omaa km mieleen.

Kas olemme kohta perillä.Olen auton takapenkillä kirjoittanut kun Tapani ajaa ja "anoppi" istuu vänkärin paikalla.

Nyt purkaudumme sisälle.kellokin on jo 21:15 ja n.3 tuntia kesti tulla.

KESKIVIIKKONA 30.07.2003 UTAJÄRVELLÄ (mökillä)

Niin ollaan jo keskiviikkoon päästy ja kiirettä on mukamas pitänyt kun en mukamas ole kerennyt kirjoittelemaan.

Maanantaina kun tulimmemenimme HETI saunaa lämmittämään!(kuinkas sauna hullut muutenkaan)Ja puoliyö oli ennn kuin edes ajattelimme nukkumista.

Tiistaina sitten piti aikaisin herätä kun lähdimme Ouluun konettamme viemään kun hieman temppuili.Ja tietenkin illalla sitten saunan lämmitimme ja kävimme uimassakin. Se olikin minun ensimmäinen kerta tänä kesänä kun olin uimassa.Aikaisemmin ei uskaltanut (kun oli raskaana) ja sitten oli keskenmeno.

Tänään olimme heti aamusta(päivästä) pyöräilemässä.Pyöräilimme kylälle n.5km suunta.Eli n.10km taisi sitten yhteensä tulla.Ja tietenkin me sorruimme terassilla pari siideriä ottamaan vaikka yhdelle vain olimme menossa.Mutta pitihän se arvata kuinka siinä käy.Sitä vain niin koitti itselleen uskotella että yksi vain.

No laihiksesta sen verran vielä,että ruuan suhteen ollaan kyllä pysytty "raiteilla",mutta tuo alkoholi onkin sitten asia erikseen.No lomalla nyt ollaan ja viimeviikon "herkuttelupäivä" jätettiin välistä.Samoin kaksi seuraavaakin viikkoa taas.Ja luultavasti huomennakin menemme pyöräilemään.Ja jos pystyisi olemaan juomatta sitåä siideriä siellä terassilla.Taitaapa nyt kuitenkin olla täysin haaveajattelua.

Leikattiin me täällä tänään ruohokinJa täällä kyllä lääniä riittää vaikka ei kuitenkaan niin paljon kuin meillä kotona.

Saunassa olimme kun alkoi jyristämään ja saunominen siis jäi tälle päivälle hieman lyhyeksi.(ulkosauna kun on järvenrannalla)

Ja nyt "anoppi" tuossatuota ukkosta päivittelee ja Tapani istuu ja juo olutta.Ja on levoton kun ei ole mitään tekemistä....Minä makoilen sängyllä ja kirjoittelen hieman näitä "päivityksiä"....Voisin alkaa lukemaan.Paitsi että ukkonen taitaa loppua....hieman vielä sataa vettä.

Keinukin meni kumoon sellainen parikeinu että aikamoinen myräkkä oli.Jaa mutta olishan minulla paperinaruakin mukana....Voisi alkaa niitä näpläämään.

Joo ei sitten tule koko taloon sähköjäkään...Puhelinkaan (lankapuhelin) toimi.Joten taisi mennä koko kylältä sähköt.Joku muuntaja tai joku sellainen siis taisi mennä tai jotain.Mutta paperikukkasia ja kirjoja voi lukea ilman sähköäkin....

PERJANTAINA 01.08.2003 UTAJÄRVELLÄ (mökillä)

Se on kuukausikin mennyt ja vaihtunut.Ja hellettä piisaa.En valita ihanaa tämä on.Paperikukkasia en ole kerennyt lainkaan tekemään ja nyt on jo perjantai!Yhden 215 sivuisen kirjan olen lukenut.Keskiviikko iltana aloitin ja eilen lopetin.Keskiviikkona en saanut rauhaa lukea.Menin minä minne vain niin aina muut (Tapani ja "anoppi") tuli sinne missä olin sinä hetkenä.Eilen illalla sitten tulin tänne ulos keinuun järven rannalle lueskelemaan.Ja ihan huomaamatta kirja ikään kuin loppui.

Eilen oltiin pienellä pyörälenkillä.Ei ollut kuin 5km.Oli niin kuuma ja meitä laiskotutti,että ei sen pidempää lenkkiä jaksettu.

Saunassakin eilen oltiin ja mennään tänäänkin.(kuinkas muutenkaan)

Tänään oli meillä kellot soittamassa 7.3,mutta "anoppi" kuitenkin alkoi höösäämään jo seitsemältä.Ja ekaks kävimme hakemassa sitä konetta mutta ei ollut kunnossa.Sanoivat että piirilevuy olisi mennyt ja näin ollen ne lähettää meille sen alkuviikosta.Ja sit onkin kysymys et maanantaina tai tiistaina kun kone tuleeet saadaanko siinä sitten netti toimiin.Vai pitääkö se taas viedä johonkin tai jotain.Että tässä uhkaa viikolla netti pimento jatkua.Ainoastaan kirjastossa ehdin pikaisesti käymään.Joten APUA sanon minä.Toivon ja rukoilen salaa et pääsen nettiin. heti tiistaina tai kenties jo maanantaina.

Niin sitten lähdimme sinne maatalousnäyttelyyn.Siellä pyörimme pari tuntia. ja sit näin ensimmäisen kerran yhden kirje/mailiystäväni ja hänen miehen.Otimme heistä kuvan kun istuivat traktorissa!Harmi vain että emme ehtineet kauaa rupattelemaan kun olimme väsyneitä kävelemisestä.Tunnin verran höpöttelimme!

Kävimme myös sellaisessa laitteessa kuin olisimme olleet oikean formulan kyydissä.Meni 300-350km/h. 4minuuttia ja 5e.Mielestäni oli sen arvoinenkin.

Minä ajoin pois kun Tapani oli hieman virkistänyt itseään muutamalla oluella.Muhoksessa pysähdyimme kaupassa (alkossa) täydentämässä "varastoa".Ja kun tulimme mökille niin täällä oli piru irti.Tekisi mieli mennä maanrakoon.Kun kuulemma käytän liikaa konetta jonka on kuulemma "anoppi" maksanut.Kone kuluu liikaa ja en muka tee muita töitä.Teen kaiken sen minkä pystyn.Mutta aina kun jotain teen niin milloin on "appiukon","anopin" tai Tapanin veljen Ahin mielestä väärin.Ja nyt sitten en saisi enään käyttää konettakaan.Netistä ei kuitenkaan mene kuin se yksi ja sama maksu käytti sitä tai ei.Ja kone sitten kuluu liikaa käytössä.Nyt siis kuulemma pitäisi minun oma kone hankkia.Niin se "anoppi" sanoi "hanki oma kone".Minkäs minä sille voin jos ovat koneen hankkineet ennen kuin minä tulin taloon..Ja minä siis sain tarpeekseni ja tulin tuntojani tänne keinuun kirjoittelemaan.Ja Tapani tuli tuossa jokin aika sitten ja sanoi että "anoppi" oli sille sanonut että se onkin nyt Tapanin syy kun on opettanut minut konetta käyttämään ja minä olen siis syyllinen siihen että kone hajosi.Tapani sanoi että oli sanonut että osaa se konetta paremmin käyttää kuin minä....Ja nyt siis istumme tässä kiikussa ja alamme pian saunan lämmitykseen ja käymme uimassa ja "yritämme" nauttia "lomasta"

LAUANTAINA 02.08.2003 automatkalla

Niin eilen illalla oli aikasta hiljaista!Noh saunassa ja uimassa olimmie kolmisen tuntia ja itkimme ja surimme enkeliämme!Ja siinä sitä aikaa sitten vierähti ihan huomaamatta ja kun menimme sisälle niin "anoppi" jälleen keksi valittaa kun olimme ihan liian kauan jälleen pois.Ja nyt sitten jo lähdimme tänään vaikka alunperin sunnuntaina vasta pitikin lähteä.Ja me sanoimme et nyt on kuuma istua autossa päivällä että jaksaahan tummu nyt ihan varmasti et jos lähdetään sitten illalla kun on hieman viileämpää.No 215km kuumassa autossa niin kyllä sen sitten tietää että kuinka tässä kävi.Tummu tuossa tätä kuumuutta valittaa...mutta kun ei voi uskoa niin ei vaan voi!Luojan kiitos kohta pääsee kotiin.En olisikaan jaksanut olla siellä yhtään kauempaa.

Ja varmasti kun pääsemme kotiin yritän taas parhaani mukaan välttää törmäämistä yhteenkään riesaan.Siis lähinnä "appivanhempiani" tarkoitan!

Harmi vain että ei ole sitä konetta nyt kotona!En saa alkaa kirjoittamaan näitä höpinöitä puhtaaksi.Joten joko sitten siivoskelen huonettamme tai lueskelen tai lähden ulos talosta ja kauas tai jotain etten vain törmää kehenkään..Kohta taidetaanki olla jo puolimatkassa ja pysähdymme.Itseasiassa nyt.Nyt hieman jaloittelemaan!

Jep, ollaan tässä jo jonkin aikaa ajeltu ja matkaa ei ole enään kuin joku 70-80km.Joten kyllä tämä tästä suttaantuu pakkokin!

Nyt mulle kyllä kelpaisi pelkkä tietokone jolla voisi ede "puhtaaksi" nämä jutut kirjoittaa....ja sitten lähettää kun saa netin toimimaan.Mutta kun ei niin ei.Ainoastaan kirjastossa mutta ei oikein sekään kiinnostaisi.No kyllä mä nyt viikon jaksan.Pakko.

Tapani ajatteli et lämmitetään sauna kotona tänään kun on muutenkin virallisesti saunapäivä.Tosin nyt ei saa viikkoon siideriä ja seuraavaan kahteen viikkoon ei ole "herkuttelupäivää".Tosin sitä mä en pysty vahtimaan jos Tapani jossakin salaa herkuttelee kun on päivät hommissa.Mutta siis suht tyytyväinen olen tähän viikkoon ruuan kannalta.Eikä "anoppi" ole meidän laihdutusprojketia tainnut huomata.Ainakaan ei ole ääneen asiasta mitään sanonut.

MAANANTAINA 04.08.2003 Lohtajalla

Se on maanantai ja uusi viikko ja uudet kujeet!Tätä kirjoittaessani olen mökillä pienen vesilammikon rannalla.Tulin tänne kun ei meidän kone vieläkään toimi.Ja ainakin tämä viikko menee vielä ennen kuin saamme koneemme ja nettimme toimimaan.Äh kuinka mä kestän.Kun kirjaston koneella ei voi olla kuin tunnin kerrallaan.Ja ei siellä mitenkään pysty keskittymään kirjoittamiseen!

Milloin mä olinkaan viimeksi kirjoittanut....hetkinen täytyy ihan katsoa ja tarkistaa.Joo lauantaina se taisikin olla ja silloin taisinkin hehkutella että ei seuraavaan kahteen viikkoon herkutella.No heti sunnuntainahan me sorruimme.Tosin sunnuntai aamu lähti hyvin käyntiin.Koska sunnuntaina oli vielä Tapanilla vapaata saimme olla yhdessä.Ja koska jääkaapissa ei ollut reissun jälkeen mitään lähdimme pyörällä kylälle kauppaan(n.8km suunta)Ja pidimme pienen piknikin.Ja sitten olikin pakko lähteä takaisin kun alkoi pilvet tummeneen uhkaavasti.Ja siitä sitten alkoi kilpajuoksu pilvien kanssa.Ehdimme kotiin n.10 minuuttia enne kuin alkoi jylisemään ja satamaan.No Tapani kuitenkin "lomasta" huolimatta alkoi tekemään töitä.Piti jotain konetta korjata tai jotain.Ja minä sitten sen hetken luin...No kun Tapani tuli takaisin niin jotenkin sitten vai lähdimme kebabille.Illalla sanoin että nyt teemme kyllä pienen pyörälenkin. ja pienen sitten tosiaan teimmekin kun vain 5km...parempi sekin kuin ei mitään.

Yöllä ennen kuin aloimme nukkumaan sain minä jonkinlaisen "kohtauksen".Ja läksin ulos.Tosin sitä ennen kun otin kaapista vaatetta ni kaapin yläläita oli irronnut ja niin minua sitten alkoi se ärsyttämään ja repäsin koko oven irti.Ja lähdin ulos.Mua otti niin päähän se kun mua ei täällä arvosteta (Tapani kyllä mutta ei muut) yms.Tunsin itseni taas vaihteeksi niin ulkopuoliseksi.Kun minä en tiedä sitten yhtään mitään.Ja kaikki on niin väärinmitä minä sanon tai teen.Ajan autoakin väärin.Ja senhän ne tietääkin kun eivät omista edes ajokorttia....Heitin jopa sormuksenkin siinä suutus päissäni menemään....

Tapani joka oli huomaamattani lähtenyt perääni(ties kuinka monennen kerran) löysi kuin löysikin sormuksen.Ja saimme kuin saimmekin jälleen rauhan tehtyä.Koska RAKASTAN Tapania...mutta en yhtään tiedä kuinka kauan sekään enään jaksaa kannattaa...mutta ei tässä ole muíta vaihtoehtoja.Niin paljon asiaa ollaa Tapanin kanssa edes takas vatvottu ja aina kumpikin päädytty umpikujaan.

Kun tulimme nukkumaan niin en sitten millään saanut nukuttua ja koitin kirjaakin lukea mutta eipä oikein meinannut siitäkään mitään tullut.Nukahdin kuitenkin jossain vaiheessa kun aamulla heräsin.

Juu ja tänään sitten oli hammaslääkäri.Ja nyt pitäisi suu taas olla jonkinlaisessa kunnossa.Siinä samalla kävin kirjastolla netissä.Ja huomennakin on nettiaika....Yksi vaivainen tunti.ja puolet menee mailien vastailuun. kun en tänään kerennyt muuta kuin vastailemaan.Oli mukavasti ihmiset muistanut minua vaikka lomalla olinkin.Ja huomenna jos vain kerkiän kirjoittelen teille hieman näitä kuulumisia.Tosin tiedä kuinka moni jaksaa vanhentunutta tekstiä lukea.Samapa tuo.Itsellenihän minä näitä suurimmaksi osaksi kuitenkin kirjoittelen.

Kirjaston jälkeen kävin kaupassa.Ja olin itseeni erittäin tyytyväinen kun en ostanut mitään ylimääräistä.Ja kun tulin kotiin niin kone oli tullut mutta ei saanut koneessa nettiä toimimaan ja sitä sitten lähdimme viemään paikkaan joka laittaa netin uudelleen tähän koneeseen.

Ja pikkuhiehot oli sitten päättänyt lähteä hiemanb lähteä aidan ulkopuolelle sompailemaan.Ja ne kävimme ajamassa takaisin sinne missä niiden pitäisikin olla.Ja sitten huomasin senkin että oli ollut tankkiauto aamu joten eikun tankin pesuun ja sitten kello olikin sen verran että sai laittaa lehmille ruuat ja mulleillekin laitoin...Ja sillä välin Tapani oli hakenut uusia perunoita ja niitä sitten alkoi keittämään.Kävi keittämässä ne tummun puolella.Ja kun ukko tuli navettaan kysyi Tapanilta että oliko se elukat ruokkinut ja Tapani sanoi että ei hän ole mitään tehnyt vaan Sari ja Sari on tankinkin pessyt.Ja oli ukon naama kyllä näkemisen arvoinen ja pois sieltä livahdin ennen kuin se jostakin alkaa taas valittamaan.

Ja kun Ahti tuli(ahilla on lypsyvuoro aina iltaisin. Ja Tapani tekee aamut kesäisin yksin kun ei siellä silloin ole niin paljoa tekemistä) niin oli siis ihmeissään tuokin.

Ja nyt kun en siin koneelle päässyt tulin tänne pyörällä tänne mökille istuskelemaan ilta auringosssa laiturille kirjoittelemaan!Tapani sanoi että tulee perässä kun kerkiää.Kun yhden kaverin piti pikaisesti poiketa.Minä tosin olen tässä ollut jo tunnin ja kirjoitellut.Ja istun vielä hetken ja lähden takaisin.

Alkaa ilma jo hieman viileneen.Joten pian on pakkokin lähteä.Kun on aikasta kevyesti vaatteita kun on ollut niin ihanan lämmin päivä.Yhtä sade/ukkoskuuroa lukuun ottamatta.

Yritin äsken soittaa yhdelle ystävälleni joka olji yrittänyt mua tuossa päivällä tavoitella mutta en ollut puhelimen äärellä silloin.Ja eipä vastannut nyt hänkään.On luultavasti töissä tai jotain.Jätin hänelle kuitenkin viestin että ei ollut mitään kiireellistä.Vaan aikani kuluksi soittelin.Ei tainnut hänelläkään kovin kiiruullista asiaa olla kun ei uudelleen ole yrittänyt tavoitella.

Äsken soitti kultanikin.ja sanoi että on juuri lähdössä tulemaan ja sanoi vielä että älä ole alasti kun Lasse tulee katsomaan uutta laituria ja paskahuussia.Ihan hyvä kun asiasta mainitsikin että olisin alasti saattanut ollakin.Tosin nyt en kuitenkaan ole.Mutta nyt kuulostaa siltä että tulivat.Joten parempi et lopetan tältä erää taasen!
 
KESKIVIIKKONA 06.08.2003 Lohtajalla

Juu se on jo viikko puolessa välissä.Ja on mukamas ollut niin paljon tekemistä ei ole muka kerennyt kirjoittelemaan.

Eilen tai siis maanatia yönä en oikein meinannut saada unta ja otin puolikkaan unilääkkeen...ei se mitään auttanut joten otin sen toisenkin puolikkaan ja nyt on sitten unilääkkeet jotka silloin keskenmenon jälkeen sain on syöty ja nyt pitääkin pärjätä täysin ilman...

Tiistai aamuna olikin sitten aivan kaamee päänsärky.Pari särkylääkettä ja eikun navettaan.Ja sitten olikin aamunavetan jälkeen aikamoinen urakka edessä kun oli navetan suuspesu...ja nuy siellä on melkein siistimpää kuin kuin sisällä.Olin mä siinä välissä kyllä kirjastolla käymässä....Se oli sellainen väli että siellä ei oikein pystynyt kuin yksi ihminen oleen ja tekemään.

Nippa nappa saatiin viideksi kuntoon kun oli iltanavetan aika.Onneksi Ahti sen verran älysi että teki sen yksin.(näin kesäsin kun pääsee helpommalla...ei se muuten olisi tehnyt.)Ja me laitoimme saunan lämpiämään( oli ihan päästä paskat ja hiet pesemään pois ja päätin että pari saunasiideriä tuommoisen urakan jälkeen olimme ansainneet.

Tänään sitten aamulla kävimme Kokkolassa.Nimittäin mun piti käydä työkkärissä.Sain sellaisen idean että kävisin lomittajan hommia harjoittelemassa.Mutta ennen kuin pääsen kunnan kautta jonkun lomittajan mukaan niin niiden pitää todeta että olen täysin työtön.Se että en tee todellakaan täällä mitään. Ja lähettävät kaikenmoisia lappuja ja lippuja täytettäviksi.Ja nyt mulla ei siis ole tuloja.Saan sitten tämän parisen viikkoa mitä menee asian kanssa niin sitten takautuvasti.Tässä nyt jännään että saanko mä ensiviikolla sitä rahaa...koska jos en saa olen kusessa noiden laskujen kanssa...

Kirjastolla kävin jälleen tänään.Sain hieman kirjoitettua ylös näitä päiväkirjan asioita kuten olette varmaan jo huomanneetkin.

Tuossa kun kävin tankin pesemässä niin eiköhän ukko hypännyt perään kun huomasi minne menen.Ja kaiken mä jälleen väärin tein.Ja laitoin liian vähän jauhoja mulleille...vaikka tähän asti olen aina saman verran laittanut ja ihan tyytyväisiä on Tapani ja jopa Ahtikin ollut....sitten mun meni hermot ja läksin pois.

Rupesi aivan mahottomasti tekeen mieli siideriä tai viiniä mutta en kuitenkaan niitä lähtenyt ostamaan. Ja nyt kello lyö 20:00 joten olen tyytyväinen itseeni.Äsken rupesi tekeen mieli kahvia ja niinpä sitä sitten keitin ja sitä tässä "ryypiskelen".

Ulkonakin olisi aivan ihana ilta.En viitsi kuitenkaan uloskaan mennä keinuun kirjoittelemaan kun ukko tulisi kuitenkin sinne valittamaan.Kun on taas vaihteeksi niin kamalalla päällä.Tapani on hommissa ja tulee jos tulee tuossa parin tunnin päästä.

Huomenna on taas netti aika yhdeltä.Ja kaupassakin pitäisi taas käydä.

Yksi kaveri soitti tänään ja kertoi että olivat käyneet ostamassa kihlasormukset ja menee tuossa joskus viikon kahden päästä kohloihin.Eivät päivää vielä ole päättäneet.Ainakin niin sanoi mulle.Ja eipä ole asiasta kenellekään kertonut paitsi mulle ja kuulemma muut saavatkin sen sitten huomata jos on huomatakseen.Olen hyvin imarreltu kun minulle sanoi....

Lohtajalla
sunnuntaina 10.08.2003

Niin siis viime kuulumiset taitaa olla keskiviikolta joten ompas aikaa mennyt kirjoittamisen kanssa joka osaksi varmaan johtuu siitä että kun perjantaina sain koneen niin oli kirjoitettavana puhtaaksi kaikki se mitä olin kirjoittanut sinä aikana kun ei konetta ollut.Siis kahteen viikkoon ja huomasin että tekstiä olikin tullut enemmän kuin arvasinkaan.Taisinkin olla hieman innostunut tarinoimaan ja varmaan siitäkin johtuu että oli pitkästä aikaa jotain kirjoitettavaakin.Vaikka ei läheskään kivaa mutta se on minun elämäni sellaista!

Tässä mietin että mitä olisi sellaista keskiviikon jälkeen tapahtunut mistä olisi jotakin kerrottavaa...ei taida olla.On taas alkanut hiljaisempi kausi.Mutta niin se vain aina tahtoo mennä.Et ei pitkään aikaan tapahdu mitään ja sitten kaikki tapahtuu kerralla.

Niin kone saatiin perjantaina.Mutta Tapanilla on ongelmia tuon sähköpostinsa kanssa kyllä ne meinaan netin koneeseen laittoi uudelleen mutta nyt ei Tapanin sähköposti toimi.Ja me kun ei kumpikaan olla minkäänlaisi neroja niin ei saada sitä toimiin vaikka se varmaan saisi itse hyvinkin helposti toimiin.No voipi siis taas käydä niin että kone katoaa ja joudun taas oleen muutamia päiviä(ehkä viikonkin) ilman konetta.Ja mä en siis oikeasti ala.

Keskiviikkona kun olin siellä työkkärissä lupasivat lähettää laput että saan ne sitten täyttää ja viedä heti alkuviikosta työkkäriin että ehtii sitten käsiteltäväksi siihen kokoukseen jo on loppuviikosta.Mutta eipä ole papereita tullut.Joten jos ei maanantaina ole tullut niin pitää käydä sanomassa että miten mä ne alkuviikosta pystyn palauttamaan kun ei ole tullut minkäänlaisia papereita.Ja olisi kiva että saisin asian nyt hoidettua koska täksi ajaksi penteleet menivät ja jäädyttivät tuloni.

Juu olemme olleet tuolla mökillä nyt pari yötä.Olen paljon paremmin saanut siellä nukutuksi.Tie sitten mistä mahtanee johtua.

Eilen ei jaksettu millään lämmittää saunaa joten tänä iltana sitten saunomme.Ja siideriä emme ota. Koska ei ole lauantai eikä ole hyvän aika ja huomenna aamulla minulla on sitten se jälkitarkastuskin.Saas nähdä mitä siellä toteavat....Kuukautisia ei ole näkynyt.Ja pelkäämpä että saankin odotella niitä vielä kuukauden..Mutta minkäs sille teet.Huomenna saan myös mitä ilmeisemmin kuulla patologin tuloksen yms.Että minkälaisen syyn ovat pikkuisen keskenmenoon löytäneet.Vai onko kenties minussa jokin vika.Sitä minä meinaan eniten pelkään/toivon että saisivat selville mikä on.Mutta koska se oli (vasta) ensimmäinen keskenmeno niin eivät ala asiaa sitten sen enempää spekuloimaan.Ja kun olen nuori ja kaikenlisäksi ylipainoinen niin eivät viitsi asiaa sen enempää ajattella....

Nyt Tapani on tuossa päivänokosilla kun on niin taas tehnyt yötä myöden töitä ja navetan siihen päälle niin on pikkuisen univelkaa raukalla ja nyt kun on sunnuntai ja tänään enemmän sellainen laiskottelu päivä että ei ole niin paljoa töitä niin laitoin sen sitten nukkumaan.Ja sanoi että ei nukuta mutta tuossa se oikein makoisasti tuntuu kuorsaavan.

Saas muuten nähdä saanko ensiviikolla rahaa vaiko en....Arvaa vaan hyppäänkö joka päivä katsomassa tilannetta....
Lohtajalla
maanantaina 11.08.2003

Näin juuri uusi viikko ja uudet kujeet vai kuinkas se nyt menikään...viimeyönä olimme taas mökillä ja tänäänkin menemme kuinkas muutenkaan...

Tänään aamulla lähdimme sinne jälkitarkastukseen ja hyvin meni siltä osalta että kaikki kunnossa ja noin.Syytä keskenmenoon ei kuitenkaan sen erikoisemmin löytynyt jonka melkein arvasinkin. Ja kuulemma noin 2 viikon päästä tulisi täti kylään noin suurinpiirtein.Ainakin niin se sanoi että hieman siltä näyttäisi.Ja toivotaan niin että tulisi eikä yhtään haittaa vaikka tulisi jo aikaisemminkin sillä en oikein tuosta kumista tykkää ei tunnu niin hyvälle ei kumastakaan.Niin Kullasta kuin minustakaan.Mutta ei auta kuin vai kestää....Ja siis yrittämään saadaan ruveta heti vain jos meistä siltä tuntuu ja siltähän minusta tuntuukin.

Kysyin myös ihme jutuista minun jalanpohjissa ja syyliähän ne.Sanoi että voisi kokeilla ensiksi vaikka et laittaa ilmastointi teippiä ja antaa olla viikon ja rapsuttaa pois ja sit taas toisen viikon ja jne.Ja jos haluaa niin apteekista saa niihin kans jotakin.Mutta tuo ilmastointi teippi tulee just nyt halvemmaksi.Sanoi kyllä et sen polttamallakin sitten saa mutta ei vielä sitä ei kiitos....Kauhistuttaa koko ajatus....

Niin ja sellainen homma kävi että tummu soitti Tapanille että mikä lehmillä on kun huutavat ja selvisi että Ahti ei sitten aamulla ollut tullutkaan.Ja tummu soitti Ahille ja kohtahan Ahti soitti Tapanille ja valitti että Tapani ei ollut asiasta muka sanonut ja asiaa oltiin koko viikko jankattu ja eilen illalla vielä viimeksi.Mutta nyt se on sitten muka meidän vika kun hän ei muistanut.No päätimme täst edes aina soittaa Ahin vaimolle ja sanoa että herättää ja muistuttaa sitten Ahtia.

Nyt Tapani on jotakin konetta korjaamassa ja tarvii jotakin apua kohta kannattaa jotakin tai jotain niin mä sitten odottelen koska se soittaa.

Mattojakin tuossa painepesurilla pesin vaikka kuinka monta.Ja vieläkin niitä jäi mutta loppui kuivumaan laittamis tila joten sen homman sitten jätän huomiselle tai sitten kun on parempi ilma.Tänään onkin ollut aivan ihana ilma...voi kun tulisi vielä runsaasti samanlaisia päiviä.Ukon piti tulla taas mattojen pesustakin valittamaan.Kun me tehdään se ihan väärin ja siinä alkoi mumisemaan kuinka se sitten pitäisi tehdä.Onneksi painepesurista lähti niin kova ääni että ei kuulunut minulle asti kaikki.Sanoin sille että tule itse mattosi pesemään.Ei onneksi lähelle tullut kun jonnin verran kuitenkin roisku vähän joka puolelle ja roiskin silloin enemmän kun ukko oli siinä että ei vaan tulisi kovin lähelle.

Ja sitten en saa sitä rahaa vasta taas kuin joskus parin viikon- kuukauden päästä....joten kiva kivaa bostonista.Ei jaksaisi...mutta vaihtoehtoja ei ole.Tänään tai huomenna viimeistään pitää ottaa iltapuhtina laput jotka työkkäristä tuli niin ne pitää Tapanin kanssa täyttää ja pistää vieden työkkäriin ja ne käsittelee sen sitten 18pv eli ensiviikolla ja sitten ensiviikolla mun pitäisi tietää mitä asiasta ovat päättäneet....joten odottamista piisaa vaikka muille jakaa monessakin asiassa!

Tuossa päivällä ukko sai jonkin piston ja meinasi et lähtee tummun kanssa mustikkaan.No kuinkas siinä sitten kävikään.Ukko lähti traktorilla ja hetken päästä tummu tulee kysymään että joko se meni.Ja sitten ukko hetken päästä tulee takaisin ja tummu kysyi että miks et mua ottanut mukaan johon ukko sitten minä vain kävin ringin katsomassa kuinka ihmiset pelloilla on ja sitten että onko siellä sitä mustikkaa kun ämpäri oli jo puolillaan.Ja sitten ne kahvit joi ja lähti sinne.Tosin nyt ne on jo tullut takaisin kun ukon piti päästä navettaan pomottelemaan.

Tuossa kun selailin viestejä yms läpi niin että täällä perhiksellä taitaa olla kuumesta kärsiviä enemmän kuin niitä jotka odottavat omaa pikkuista.Ja sitten taas on aika paljon niitä joilla on lapsi.Kummallisia ajatuksia sitä minulle mieleen tuleekin.

Ja kohta lähdemme mökille...Ihanaa....
 
Lohtajalla
Tiistaina 12.08.2003

Aamulla kun lähdimme navettaan niin oli sitten lehmät tulossa jo vastaan sillä oli eilen illalla Ahilta jäänyt aita auki.Ja jos 5 minuuttia myöhemmin oltaisiin lähdetty niin ei oltaisi keskenämme niitä kasaan saatu nyt se kävi ihmeenkin helposti.Ihmeellistä oli se että se oli siis ollut auki koko yön ja kaikki oli tallella.Johtuu kai siitä et niillä oli tuore ja uusi maa siellä eli ruokaa oli ja hyvää sellaista.

Ja sisälle saatiin ja tunti hommia tehtyämme minä sitten lähdin viemään Raimoa sinne piikille ja tummu soitti Ahille että tulee tekeen navetan loppuun sillä Raimon huone pitää siivota ja se täytyy tehdä sillai salaa koska muuten tulee huuto ja tummu soitti sitten neuvolaan ja sanoi että yrittää pidätellä siellä että tummu ja Tapani saa siivottua Raimon huoneen.

Oli sitten siellä keksineet että mukamas piikit loppu ja siellä sitten odottelimme että apteekki aukeaa ja Raimo menee sieltä piikin hakemaan.,Ja sitä sitten siinä puolituntia odottelimme.Ja sitten Raimo meni sen piikin kanssa sinne neuvolaan ja siellä oli ihmisiä sen verran että siellä meni jokunen aika ja sitten mun piti vielä käydä kaupassa ja siinä saimme aikaa kulumaan puolitoista tuntia.Ja ihmeen rauhallinen se oli kun tulimme ja näki että sitä oli höynäytetty.Antoivat siellä neuvolassa piikin mukana jotain rauhoitettavaa tai jotain...

Raha-asiat sain sillä järjestymään kun soitin mammalleni ja pyysin lainaa.Oli pakko kun on laskut maksettava ajallaan ja muutenkin on jo muistutuksia monesta laskusta tullut ja siirrettyä en niitä enään pysty. Onneksi siis mammani suostui,Ja maksan takaisin heti kun saan vain rahaa taas.Ja toivottavasti pian.Koska inhoan olla jollekin velkaa ja vieläpä noin paljon...(350e) eikä siltikään kaikki saa maksettua.Joten taitaa mennä meikäläisen puhelin pian kiinni....Ja laskuja en saa tehdä nyt sitten enään mistään yhtään enempää...Joten mitään ei saa enään ostaa...pitää nyt ainakin muutaman kuukausi pärjätä näillä mitä on....siis ei mitään ylimääräistä ja kaikki tarpeellinenkin joutuu kovaan syyniin että tarvitaanko ihan oikeasti.

Mattoja en ole kerennyt sitten pesemään.Tänään olisi siihen tarkoitukseen ollut oikein erinoimainen ilma.Mutta toivotaan että olisi huomennakin.

Tuossa iltanavetan jälkeen me taas ponkaisemme mökille.Vielä kun siellä tarkenee olla....saa edes hetkeksi oman rauhan tästä kaikesta...